Henkilöstöresurssien johtaminen
Tervehdys
kaikille! Nyt on tullut minunkin aika päästä kirjoittamaan blogiimme. Käyn
tässä kirjoituksessa läpi sukupolvien välistä muutosta ja sen vaikutuksia
johtamiseen, kovan ja pehmeän HR:n toimivuutta eri tilanteissa ja sivuan
kuluttajakansalais-asiaa.
Mirjami
Ikosen luento alkoi pohdinnalla siitä, miten työelämä muuttuu hiljalleen kun
eri ikäluokat siirtyvät työelämään ja toiset poistuvat työyhteisöistä. Ikonen
näytti tunnilla jaon, jossa ihmiset on jaettu syntymävuosiensa mukaan 1925-45
syntyneeseen ”hiljaiseen sukupolveen”, 1946-62 syntyneisiin ”suuriin
ikäluokkiin”, 1963-79 syntyneisiin” X-sukupolven” edustajiin, 1980-91
syntyneisiin” Y-sukupolven” edustajiin ja Y-sukupolven alaluokkaan,
Z-sukupolveen joka syntyi laman aikana 1992- vuodesta eteenpäin. Ryhmissä,
joissa olen toiminut on usein ollut vain tämän jaottelun mukaan Y- ja Z-
sukupolvea. Tosin esim viimeisimmässä työpaikassani varastolla ryhmäämme kuului
kaikenikäisiä ihmisiä.
Varastolla
huomasi selvästi, että nuorilla ihmisillä on paljon rennompi suhtautuminen
työhön ja työntekoon. Vanhemmalla polvella työmoraali- ja motivaatio oli eri
luokkaa kuin suurimmalla osalla meistä nuorista. Esimiesten kuului usein
sanovan, että olisivatpa nämä nuoret yhtä kovia tekemään töitä. Toisaalta
nuoremmat henkilöt puuttuivat työn epäkohtiin rakentavasti ja antoivat
esimiehille joskus erittäin hyvää palautetta, jota vanhemmat auktoriteetteihin
vankemmin luottavat henkilöt eivät uskaltaneet tai halunneet antaa. Luulin
ennen meidän nuorempien olevan vain yksiselitteisesti laiskempia työntekijöitä,
mutta luennolla ymmärsin, että näennäinen laiskuus on usein vain sukupolvien
eron aiheuttamaa harhaa. Nuoremmat ihmiset ovat määrätietoisempia ja työskentelevät
itsekkäämmin tavoitteidensa eteen. Yksilön etu ei välttämättä ole sama kuin
yrityksen etu. Se saattaa välillä purkautua tehottomuutena, mutta se voi johtua
vääränlaisesta johtamistyylistä. On paljolti johtamisesta kiinni, miten uudella
tavalla ajatteleva nuori saadaan sitoutumaan työntekoon.
Johtaminen
pitäisi mielestäni sovittaa työntekijöiden hyödyn maksimoimista ajatellen,
jotta yritys hyötyisi maksimaalisesti. Miten se tulisi tehdä? Ilkka Halavan ja
Mika Pantzarin Kuluttajakansalaiset tulevat!- artikkelissa ohjeistetaan
siirtymään yksilöiden taitoja korostavaan johtamiseen. Ei vaadita kaikilta
työntekijöiltä samanlaista panosta, vaan vaaditaan erilaisilta ihmisiltä
erilaisia asioita lahjakkuuksien mukaan. Ns. Kuluttajakansalainen haluaa myös työaikoihinsa
vapautta. Senkin esimies voi kääntää eduksi. Jos jonkun työntekijän työtunnit
vähenevät, saa toinen niitä lisää. Tuoreet aivot voivat toimia tehokkaammin.
Henkilöstöresurssien
johtaminen tarkoittaa prosessia ja käytäntöä, jossa henkilöstöä rekrytoidaan,
valitaan, säilytetään ja kehitetään. Henkilöstöjohtamisessa on kaksi
koulukuntaa; Michiganin kovan HR:n koulukunta ja Harvardin pehmeän HR:n
koulukunta.
Michiganin
kovan HR:n mukaan ihminen tulee ajatella resurssina, jota organisaatio
tarvitsee. Michiganin ihmistä voi siis verrata esim raaka-aineeseen tai vaikka
sähköön. Perusolettamus on, että ihminen on hidas ja laiska ilman kontrollia.
Ihminen sovitetaan työhönsä.
Harvardin
peheän HR:n malli perustuu siihen, että ihminen on muutakin kuin pelkkä resurssi.
Ihminen on töissäkin inhimillinen olento, joka etsii tyydytystä ja
merkityksellisyyttä työhönsä. Ihmistä pitää siis tukea näissä tavoitteissa ja
organisaatio menestyy. Merkityksellistä on se, että työ sovitetaan ihmisen
mukaan.
Kun
mietitään kumpi näistä johtamistavoista on tehokkaampi, ajattelen asian olevan kontekstisidonnainen.
Organisaatioissa, joissa kova kuri ja sokea tottelevaisuus, kuten
puolustusvoimat vaatii mielestäni kovaa HR:ää. Varusmies miehistö vaihtuu
puolen vuoden tai vuoden välein. Johtaja ei ehdi opettelemaan jokaisen
varusmiehen vahvuuksia, vaan kouluttajien on turvauduttava sovittamaan
työntekijä, eli tässä tapauksessa varusmies tehtäväänsä.
Kovalla
HR:llä työntekijöistä saadaan mielestäni enemmän irti myös monotonisissa tehtävissä
ja töissä, joissa asiat täytyy tehdä tietyllä tavalla yhtenäisyyden takia.
Varastossa ei toimi se, että työ sovitetaan ihmisen mukaan. Se sekoittaisi
järjestelmät ja järjestyksen organisaatiossa.
Toisaalta
pehmeä HR voisi toimia asiantuntijaorganisaatioissa ja pienissä yrityksissä.
Työntekijöille annetaan työtehtäviä, joita juuri he hallitsevat. Työntekijöille
annetaan tyytyväisyyden ja merkityksellisyyden tunnetta, joka johtaa
tehokkaampaan organisaatioon. Uskon, että tulevaisuudessa juuri asiantuntijaorganisaatiot
lisääntyvät ja pehmeää HR:ää aletaan soveltaa yhä laajemmin työpaikoilla.
# Organisaatiot ja johtaminen A.N-A.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti