Johtaminen ja byrokratia
Heipä hei lukijat! Blogimme on saanut vielä yhden uuden ja valovoimaisen bloggaajan eli Juuso Kujalan, jonka näppäimistöltä tämä blogi on saanut alkunsa. Mukavia lukuhetkiä. Ja tervetuloa mukaan meidän tiimiin Juuso! - J.M
Johtajia,
johtamista ja johtajuutta on ollut kautta aikojen. Jo muuan kovakantinen teos
kertoo parrakkaasta miehestä, joka johti kansaa esimerkein, sen aikaisessa
Jerusalemissa. Liikkeenjohdollisesta näkökulmassa johtamistavat tulivat
tunnetuksi 1800-luvun lopulla, valistuksen aikakautena. Max Weberin byrokratian ”ihannemalli” oli
klassisten koulukuntien ensimmäinen johtamisteoria, joka loi pohjat tuleville
näkökulmille. Klassisten koulukuntien jälkeen ovat johtamisteoriat yhä
enemmissä määrissä korostaneet työntekijän roolia työsuorituksessa, vaikkakin
vielä 2000-luvulla osa johtajista näkee työntekijät pelkkinä koneen jatkoina.
Byrokratian
ihannemallin lisäksi johtamisen klassisiin koulukuntiin kuuluvat Frederik Taylorin
tieteellinen liikkeenjohto ja Henry Fayolin hallinnollinen koulukunta. Kaikkia
näitä johtamisnäkökulmia kuvaa hierarkkinen lähestyminen, sekä organisaation
jäsenten tarkka roolitus. Max Weberin byrokratiateorian etuna nähtiin
tehokkuuden perustuminen järkeen eli rationaalisuuteen, sen myötä virkoihin
valittiin koulutettuja ihmisiä ja sääntöjä noudatettiin organisaatiossa
kurinalaisesti. Tarkkojen säännösten noudattaminen johti kuitenkin kohti
virkavaltaistumista, joka karsi henkilöstön omaehtoista ajattelua. Taylorin
tieteellinen liikkeenjohto perustui työn tieteelliseen tutkimukseen. Siinä
ammattimiesten työntekoa seurattiin, jonka myötä ne opetettiin
ammattitaidottomille. Työ oli hyvin pitkälle ositettu, jotta jokainen kykeni
suorittamaan oman osuutensa. Taloudellista vastinetta pidettiin työntekijän
ainoana motivaation lähteenä, joka näkyi tayloristisessa teoriassa esim.
urakkapalkkauksena. Fayolin hallinnollinen koulukunta korosti johtamistaitojen
merkitystä. Sitä myötä johtamistaidot erotettiin teknisistä taidoista.
Virallinen hierarkia oli organisaation ydin, jossa kurilla oli tärkeä rooli
ihmisten ohjauksessa. Ensimmäinen johtamisteoria klassisten koulukuntien ulkopuolelta
oli Elton Mayon ihmissuhdekoulukunta, joka kiinnitti poikkeuksellisesti huomiota
työntekijöiden sosiaalisiin tarpeisiin ja motivaatiotekijöihin. Mayon Hawthorne
tutkimukset korostivat ryhmän merkitystä työn tehokkuuteen.
Ihmissuhdekoulukunnan ansiosta vuorovaikutuksen merkitys organisaatioissa
lisääntyi, joka on siitä lähtien kasvanut lähestyttäessä 2000-lukua. Nykypäivän johtamistyylit ovat pitkälti
poimintoja näistä edellisistä. Tieteellinen liikkeenjohto on jopa sellaisenaan
voimassa, varsinkin teollisuusaloilla, jossa ns. linjatyötä on vielä tarjolla. George Ritzerin ”McDonaldisoituminen” on hyvä
esimerkki tästä, kuinka tieteellinen liikkeenjohto on päivitetty 2000-luvulle. Kuitenkin
näkemys johtamisesta vuorovaikutuksena johtajien ja työtekijöiden välillä on
päivä päivältä edennyt eri työaloilla eteenpäin.
Oma
näkemykseni nykypäivän johtamismenetelmistä pohjautuu hyvin pitkälti
vietettyihin työvuosiin teollisuussahalla kotkassa. Sahateollisuudella on
pitkät perinteet Suomessa ja alana se on varsin vanhoillinen ja maskuliininen.
Työntekijä on sahalla ikään kuin koneen jatko, siksi se työympäristönä suosiikin
Taylorista johtamistyyliä. Automaattinen linjasto hoitaa suuren osan työstä,
mutta työntekijän vastuulla on valvoa työn laatua, sekä huolehtia
tuotantolinjaston jatkuvasta tuottavuudesta. Työ on pilkottu osiin tuottavuuden
maksimoimiseksi. Työsuoritus ei ole kuitenkaan verrattavissa 1900-luvun alun teollisuusyrityksiin,
jossa muun muassa työntekijän liikeradat oli tarkkaan määritelty. Tieteellisen
liikkeenjohdon suosima urakkapalkkaus ei kuitenkaan ollut kyseisessä firmassa
käytössä. Ei ole kuitenkaan asianmukaista todeta tieteellisen liikkeenjohdon
olleen ainoa vallitsema johtamisnäkemys, vaan nykypäivään mukautuen myös tässä
yrityksessä johtamistavat olivat sekoitus kaikkia vallassa olevia teorioita.
Byrokratian
osuutta tässä pk-yrityksessä on varsin mielenkiintoista ja jossain määrin, jopa
vaikea määritellä. Työnjaon ja vastuunjaon selkeys on kyllä huomattavissa, sekä
tarkat säännöstöt kuinka organisaatiossa toimitaan. Käytännössä jokaisella
työntekijällä on tietty tehtävä linjastossa, jota hän kahdeksan tunnin aikana
noudattaa. Sen sijaan käsite hierarkkisuus on vaikeammin määriteltävissä.
Osastollamme ei ollut työnjohtajia lainkaan, vaan kaikki olivat samalla
viivalla. Esimiehenä toimi toimitusjohtaja, joka kävi päivittäin ns.
”tarkastuskäynnillä”, mutta oli myös aina valmis osallistumaan käytännön työhön
tilanteen sitä vaatiessa. Jokaisella työntekijällä oli siis päivittäin suora
yhteys yrityksen johtoon, joka oli myös omiaan murtamaan haitallisen
hierarkkisen rakenteen syntymistä. Eri sukupolvien suhtautumisessa johtajaan
oli kuitenkin havaittavissa merkittäviäkin eroja. Vanhempi sukupolvi (baby
boomers) hakivat usein vahvistusta ratkaisuilleen, vaikkakin olivat työssään
kokeneita, kun taas nuorempi Y-sukupolvi oli valmis tekemään omia päätöksiä ja
myös kyseenalaisti ajoittain johtajan päätöksiä.
Oikeasta
tavasta johtaa on varmasti jokaisella oma näkemyksensä. Vuorovaikutuksen
merkitys on vuosi vuodelta korostunut ja pidän sitä itse tärkeimpänä johtamisen
muotona tulevaisuudessa. Mielestäni hyvin toimivaa yritystä voisi verrata
urheilujoukkueeseen. Joukkue koostuu yksilöistä, jotka ovat kuitenkin valmiita
tekemään asioita yhteisen tavoitteen eteen. Yksilöitä on monen tasoisia, joka
määrittelee heidän työstä saamansa korvauksen. Valmentajan vastuulla on
vuorovaikutuksen keinoin saada joukko yksilöitä puhaltamaan yhteiseen hiileen.
Sama pätee yritys maailmassa. Johtajan ensisijainen tehtävä on luoda
vuorovaikutuksellinen ympäristö, jossa joukosta työntekijöitä muovautuu
kokonaisuus, joka paiskii hommia yhteisen päämäärän eteen.
#
Organisaatio ja johtaminen J.K
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti