Mirjami
Ikosen luennolla käsiteltiin yksilöiden ja ryhmien johtamista erittäin
mielenkiintoisella tavalla. Psykologian merkitys yksilöiden ja ryhmien
johtamisessa on merkittävää. Jokaisen johtajan tulisi tiedostaa myös oma
yleiskäsityksensä ihmisistä ja persoonallisuuksista ollakseen hyvä johtaja.
Tässä blogissa käsittelen yksilön ja ryhmien johtamista ja niihin vaikuttavia
persoonallisuus teorioita sekä psykologian roolia osana organisaatiokontekstia
ja johtamista. Peilaan edellä mainittuja asioita omaan empiriaani.
Mielenkiintoisen
pidin luennolla esiin noussutta asiaa, kuinka käsityksemme ihmisestä ja ihmisen
ominaisuuksistaan joko geneettisen perimän tuloksena tai ympäristön vaikutuksen
seurauksena määrittelee sen, mitä pidämme toimivana ja mitä emme. Oman
kokemukseni mukaan juuri se, millaisen ihmiskäsityksen johtaja omaa, vaikuttaa
paljon johtamistyyliin. Itse huomasin tämän monesti armeijavuoteni aikana.
Silloin en käsittänyt yksilöitä johtaessani, että muodostin johtamistyylini sen
mukaan, ajattelinko alaiseni olevan synnynnäisesti lahjakas ja kykenevä vai pohjimmiltaan
laiska ja taidoton. Nyt teoriapohjaa saatuani ymmärrän, että johdin yksilöitä
pitkälti maailmankuvasta, jossa ajattelin ihmisten ominaisuuksien olevan
synnynnäisiä ja minun tulee ainoastaan johtaa niistä ominaisuuksista paras
mahdollinen tulos. Jälkikäteen huomaan, että käsitykseni ihmisestä oli
rajoittunut armeijan hyvistä syväjohtamisen teorioista huolimatta.
Toisaalta se, mitä varten harjoittelimme on kriisiajan tilanne, jossa ympäristö ei ole pysyvä, jolloin pysyvyyttä on haettava toimintamalleista, rutiineista ja ihmisten pitämisestä omassa tiukasti määritetyssä roolissaan. Tällöin on mielestäni osittain oletettua, että jo rauhan aikana osoitetut luontaiset kyvykkyydet ja ominaisuudet otetaan annettuna. Siviilimaailmassa mielestäni ympäristön vaikutusta pitää huomioida enemmän johtamisessa.
Toisaalta se, mitä varten harjoittelimme on kriisiajan tilanne, jossa ympäristö ei ole pysyvä, jolloin pysyvyyttä on haettava toimintamalleista, rutiineista ja ihmisten pitämisestä omassa tiukasti määritetyssä roolissaan. Tällöin on mielestäni osittain oletettua, että jo rauhan aikana osoitetut luontaiset kyvykkyydet ja ominaisuudet otetaan annettuna. Siviilimaailmassa mielestäni ympäristön vaikutusta pitää huomioida enemmän johtamisessa.
Ikosen
luennolla tuli esille myös se, että kaikki johtaminen alkaa havainnoinnista ja
siitä, kuinka pyrkimyksemme on ymmärtää ja tehdä tolkkua (sensemaking)
havainnoistamme. Luennolla tuli esille skeemojen merkitys osana havainnoinnin
ja tolkunteon prosessia. Käsittelimme tuolloin skeemoista : henkilöskeemoja (
=prototyyppejä, joihin vertaamme muita ihmisiä) , minuusskeemoja ( =käsityksiä
itsestämme), käsikirjoitusskeemoja ( = miten toimia erilaisissa tilanteissa) ,
sosiaalisia skeemoja ( = käsityksiä esim. laeista) ja rooliskeemoja ( = tietoa
hyväksyttävästä/paheksuttavasta käytöksestä) . Olen ollut niin alaisena kuin
johtajana useissa erilaisissa organisaatioissa. Nyt pyrin peilaamaan skeemojen
merkitystä omaan käyttäytymiseeni varusmiesjohtajana. Se on varsin helppoa,
sillä olen toteuttanut kaikkia luennolla esiin tulleita skeemoja havainnointi- ja
tolkuntekoprosessissa ; täysin
tiedostamattani tai tietämättäni kyseisistä skeemoista. Johtamiseni lähti
henkilöskeemoista. Tein jatkuvasti alaisistani havaintoja ja tulkitsin niitä saamaani
kuvaan ”ihanne sotilaasta”. Minuusskeema taas näkyi käsityksessä itsestäni
luontaisesti hyvänä ja pätevänä johtajana. Ymmärsin kuitenkin syväjohtamisen
teoriaoppien pohjalta mahdollisuuteni kehittyä entistä paremmaksi johtajaksi.
Se, miten minuusskeema ilmeni johtamisessani, oli varmasti selvää; olin itsevarma
ja jopa hieman liiankin varma omasta kompetenssistani johtajana. Toisaalta
ympäristö, joka kasvattaa vahvoja johtajia, tarvitseekin mielestäni henkilöitä,
joiden minäkäsitys on jopa hieman todellista parempi.
Käsikirjoitusskeemat
tulivat myös intin aikana tutuksi. Jokaiseen viralliseen tilanteeseen oli tietty
kaava, jota tuli noudattaa ja jos poikkesi hierarkiasta, joutui ongelmiin.
Niinpä ko. organisaatoissa käyttäydyttiin homogeenisesti ja noudatettiin
tiukasti myös rooliskeemaa. Jokainen tiesi paikkansa, sillä sosiaaliset
skeemat, kuten sotarikoslaki, siviililaki ja erilaiset varuskunnan säännöt ja
ohjeet määrittivät muiden skeemojen kulkua. Puolustusvoimat voidaan mieltää jäykäksi
ja auktoriteettivaltaan perustuvaksi organisaatioksi, mutta kuten edellä
osoitin samat skeemat kuin muualla toistuvat sielläkin yksilöiden ja
organisaatioiden johtamisessa ja toimimisessa.
Havainnointi
johtamisen perustana on hyvin altis virheille, sillä jokainen meistä tekee
omanlaiset tulkintansa tilanteista, riippuen persoonallisuudesta sekä
maailmankuvasta. Kun olen itse toiminut johtajana armeijassa tai
urheilujoukkueen kapteenina, olen tehnyt monia virheitä havainnoinnissa,
jolloin yhteinen tavoite on saattanut kärsiä. Johtajana yleisin virhearviointi
omassa elämässäni on ehdottomasti ollut minää tukeva arviointivinouma, jossa
hyvät suoritukset olen ottanut omaksi kunniakseni ja virheet tai tappiot olen
lukenut muiden piikkiin. Olen kuitenkin vuosien varrella oppinut tunnistamaan
tämän havainnointivirheen ja kehittynyt sitä myöten johtajana. Armeijassa
jouduin myös tekemään päätöksiä puutteellisen tai osittain virheellisen tiedon
vallitessa. Tällöin päätökset saattoivat aiheuttaa toisenlaisen seurauksen kuin
mikä oli tarkoitus.
Johtamisessa sekä alaisen että
johtajan persoonallisuus on merkittävässä roolissa. Ikosen luentodioilla
persoonallisuus määritellään näin: ”Pysyvät (vakaat) käyttäytymistavat ja sisäiset mielentilat jotka
auttavat selittämään henkilön käyttäytymistaipumuksia.” Olen huomannut omassa
elämässäni, että juuri kyky johtaa erilaisia persoonallisuuksia on kykyä
ymmärtää miksi ja miten ihmiset toimivat, käyttäytyvät tai tuntevat. Käytetyllä
johtamistavalla saattaa alaisen persoonallisuudesta riippuen olla hyvinkin merkittävä
rooli työn lopputulokseen. Mielestäni ryhmää pitää johtaa yksilöinä, mutta
yksilöitäkin pitää johtaa ryhmänä.
Mielestäni
Big Five –teoria on hyvä ja käyttökelpoinen persoonallisuusteoria. Jos minun
pitäisi rakentaa itselleni dream team, unelmatiimi tai –ryhmä, niin rakentaisin
kokonaisuuden, josta löytyisivät kaikki viisi luonteenpiirrettä: ulospäin
suuntautuneisuus, sovinnollisuus, tunnollisuus, tunne-elämän tasapainoisuus ja
avoimuus. Big Five –reseptillä uskoisin menestyksen olevan taattu. Olen
työskennellyt eräässä organisaatiossa projektin parissa, jossa meillä oli
mielestäni kasassa tiimi, joka koostui juuri Big Five- teorian
persoonallisuuksista. Se oli uskomaton kokemus.
Persoonallisuuden
tai skeemojen merkitystä johtamisessa ja organisoinnissa ei pidä missään
tapauksessa aliarvioida. Psykologian merkitys johtamis- ja
organisointiprosesseissa on kiistaton. Johtamiskirjallisuudessa positiivinen
psykologia yrittää ymmärtää ja edistää kansalaishyveitä, sosiaalista vastuuta,
epäitsekkyyttä, suvaitsevaisuutta, onnellisuutta ja psykologista hyvinvointia.
Mielestäni juuri positiivinen psykologia rakentaa hyvää yksilön ja ryhmän
johtamista ja organisointia. Johtajan persoona ja hänen käsityksensä maailmasta
rakentavat perustan hänen toiminnalleen. Esimerkiksi jos johtajan
luonteenpiiteisiin tai taitoihin ei kuulu tunneäly, on hänen vaikea organisoida
ja johtaa asioita positiivisen psykologian kautta.
Itse
olen toiminut niin ryhmän kuin tiiminkin johtajana ja voin todeta, että on
täysin eri asia johtaa ryhmää kuin tiimiä. Ryhmässä kaksi tai useampi toimii
yhteistä päämäärää kohti, mutta ilman psykologista sopimusta. Tällöin
johtajalle (minulle) jää viimekädessä vastuu tavoitteen saavuttamisesta tai
epäonnistumisesta. Tiimissä puolestaan vastuu menestyksestä on jaettu ja se
perustuu psykologiseen sopimukseen. Urheilujoukkueen kapteenina on mielestäni
huomattavasti helpompi toimia kuin armeijassa varusmiesjohtajana.
Urheilujoukkueessa
jokaisella on oma erikoisroolinsa, kuten Belbinin teoria tiimirooleista
esittää. Kun jokainen kantaa vastuunsa, on johtajan helppo johtaa. Johtajan
asemani perustuu tiimissä arvostukseen ja yhteiseen sopimukseen, kun taas
armeijassa johtajan roolini perustuu auktoriteettiin ja hierarkiaan, jolloin
kykyni johtaa persoonallisuuksia määritteli tehtävän onnistumisen. Armeijassa
alaisillani ei ollut lähtökohtaisesti suurempaa halua toteuttaa annettuja
tehtäviä, ellen onnistunut motivoimaan heitä. Urheiluseurassa taas kaikki
tekivät enemmän kuin kaikkensa, jotta yhteinen tavoite toteutuisi.
Olen
henkilökohtaisesti kokenut ryhmän kehitysvaiheet. Kaikkein vaikeinta aikaa
johtajana toimimiselle on kuohuntavaihe, jossa ryhmä kapinoi johtajaa vastaan.
Tällöin on täysin johtajan käsissä, pysyykö ryhmä kasassa vai ei. Se on suurin
koetinkivi, jonka johtaja voi koskaan kokea. Toisaalta jos johtaja selviää
tuosta vaiheesta, ryhmästä tulee vahvempi kuin koskaan.
Summa
summarum: jotta voi johtaa ryhmiä, on osattava johtaa yksilöitä. Jotta osaa
johtaa yksilöitä, on johtajan tunnistettava omat käsityksenä, joiden pohjalta
hän havaintonsa tulkitsee. Lisäksi on osattava reflektoida omia havainnointivirheitään
kriittisesti. Hyvä johtaja ymmärtää erilaisten persoonallisuuksien merkityksen
lopputulemaan, eli johtajan on ymmärrettävä psykologisen kontekstin merkitys
johtamisen- ja organisoinnin prosesseissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti