Hei
maailma! Tämän blogin tarkoituksena on olla oppimispäiväkirja Itä-Suomen
Yliopiston vuoden 2013 johtamisen perusteet kurssille. Blogi kirjoitetaan
ryhmänä. Ryhmämme jäsenet vastaavat luentojen jälkeen blogipäivitysten
laatimisesta sopimallamme tavalla. Jokainen meistä vastaa kahdesta
päivityksestä kurssin kuluessa. Jokaisen blogipäivityksen kirjoittajan
identiteetti käy ilmi lopun nimikirjain merkinnästä, jotta tiedätte kenen
ryhmän jäsenen käsialaa teksti on. Kurssin aikana blogia tulevat kirjoittamaan
Joshua Moorrees, Pauliina Toikka sekä Ari Niska-Aro.
Tavoitteena
ryhmällämme on kurssin edetessä saada entistä laajempi tietotaito ja ymmärrys
johtamisen erilaisista teorioista sekä oppia peilaamaan käytännön
kokemuksistamme erilaisiin teorioihin ja toimintamalleihin, joihin kurssin
aikana perehdymme. Tavoitteenamme on osata reflektoida kurssin päättyessä
kriittisesti toimintaamme, niin johtajina kuin johdettavinakin arkielämässämme.
Yksi tavoitteista on myös saada peruskurssilta riittävä teoreettinen pohja
johtamisen jatkokursseja varten.
Kurssikuvauksen
mukaan meidän tulisi kurssin jälkeen osata tiedollisesti johtamisesta ja
organisoinnista peruskäsitteet tietää-tasolla sekä ymmärtää johtamisen
perustehtävät sekä ymmärtää näiden yhteys uudistuvaan liiketoimintaan. Lisäksi
kurssin tiedollisiin tavoitteisiin kuuluu liiketoiminnan harjoittamisen
globaalin kontekstin ymmärtäminen. Taidollisin vaatimuksiin kurssikuvauksen
mukaan puolestaan kuuluu se, että osaamme käyttää alan keskeistä käsitteistöä
sekä soveltaa oppimaamme erinäisissä ja erilaisissa johtamis- ja
organisointitilanteissa.
Kurssin
aikana haluaisimme oppia tarkastelemaan johtamis- ja organisointitilanteita
kriittisesti oppimamme teoreettisen viitekehyksen avulla. Toisaalta haluamme
myös oppia olemaan kriittisiä eri teorioita kohtaan sekä haastamaan itsemme
miettimään toimivatko teoriat käytännössä omien kokemuksiemme pohjalta.
Kurssilla opittavia asioita tulemme tarvitsemaan niin opiskelujemme edetessä
kuin myös työelämässä tulevina johtajina ja johdettavina.
Jokaisella
ryhmämme jäsenellä on hieman omanlainen käsityksensä siitä, mitä asiasisältöjä
johtamiseen ja organisointiin kuuluu. Lopulta päädyimme esittämään niistä
muutamia. Johtaminen on vuorovaikutusta, jossa on johtaja ja johdettava.
Mielestämme johtaminen voidaan jakaa viralliseen ja epäviralliseen johtamiseen.
Virallinen johtaminen perustuu auktoriteetti asemaan esimerkiksi opettajan ja
oppilaan välinen suhde tai upseerikokelaan ja jääkärin välinen suhde
(virallinen johtaminen), kun taas epävirallisessa johtamisessa johtajan rooli
otetaan monesti ilman auktoriteetti asemaa. Mietitään vaikkapa yliopiston
ryhmätöitä, joihin ei valita virallista ryhmän johtajaa, mutta joihin usein
sellainen muodostuu. Johtaminen on hyvin laaja-alainen käsite. Johtamista voi
olla niin asioiden johtaminen (management) kuin henkilöiden johtaminen
(leadership) . Henkilöiden johtaminen voi puolestaan olla yksilöiden tai
ryhmien johtamista. Ihmisten johtamiseen kuuluu mielestämme
henkilöstöresurssien johtamista kun taas asioiden johtamiseen kuuluvat
esimerkiksi viestinnän ja tietämyksen johtamista. Johtaminen voi olla myös
itsensä johtamista. Johtaminen on mielestämme tavoitteellinen prosessi, jolla
pyritään saavuttamaan jokin tavoite. Organisoinnin käsite oli mielestämme jo
huomattavasti vaikeampi määritellä. Konsensuksessa tulimme lopputulemaan, jossa
näemme organisoinnin tapana tehdä asioita. Organisointi voi olla tapa tai
väline, jolla asioita tai ihmisiä johdetaan. Organisointi voi olla myös vastuun
ja vallan jakautumista sekä vuorovaikutussuhteiden rakentumista. Edellä
käsittelimme siis esikäsityksiämme organisoinnista ja johtamisesta ennen
kurssia. Edellä esitetyt kuvaukset eivät ole luentojen tai tenttikirjan
näkemyksiä vaan ryhmämme jäsenten esikäsityksiä kurssimme aiheesta.
Ryhmämme
jäsenillä on kokemuksia niin alaisena olosta kuin johtajana toimimisesta.
Näkökulmamme vaihtelevat johtamisesta ja organisoinnista riippuen siitä, miten
paljon kukin on toiminut johtajana tai alaisena. Miesten kesken puhe kääntyy
väkisinkin armeijaan, varsinkin kun toinen on ollut Puolustusvoimien
organisaatiossa johtajana ja toinen miehistössä. Syväjohtamisen opit ja niihin
uskominen ovat reservin vänrikin selkäytimessä. Armeijan maailma on brutaalin
ja kovan henkilöstöjohtamisen ydinaluetta, vaikka kyseisessä organisaatiossa
ollaankin menty kohti pehmeämpää ihmisläheistä tapaa johtaa (Syväjohtaminen).
Lisäksi kaikilta löytyy kokemuksia; niin hyviä kuin huonojakin työelämän
puolelta. Erilaiset joukkuelajit ja tiimijohtaminen kumpuaa myös vahvasti
esille ryhmämme sisältä. Myös opetusharjoittelukokemus on yhden ryhmämme
jäsenen johtamiskokemus.
Ihmisinä
olemme jatkuvasti tekemisissä erilaisten organisaatioiden kanssa niin
ulkopuolisina toimijoina kuin organisaatioiden jäseninä. Olemme opiskelijoina
osana Itä-Suomen Yliopistoa, työpaikkamme henkilökuntaa tai
harrastusorganisaatioiden toimijoita. Organisaatiot ovat organisoituja
toimintakokonaisuuksia ja elimiä. Me olemme osana monia organisaatioita jokapäiväisessä
elämässämme ja organisaatiot puolestaan rakentuvat meistä. Organisointi taitoa
on mielestämme osata jäsentää ja järjestellä kokonaisuuksia toimiviksi
palasiksi sekä pitää toimivat prosessit ja palaset liikkeellä. Organisointi ei
välttämättä vaadi kokemuksemme mukaan organisaatiota ympärilleen vaan voi
koostua yhden yksittäisen ihmisen ja yksilön tavasta järjestää elämänsä.
Esimerkiksi meidän opiskelijoiden tulee suunnitella opiskelukokonaisuutemme ja
muu elämämme niin, että opinnot edistyvät ja että valmistumme joskus.
Kuva:
Johtamisen ja organisoinnin ”ammattilaiset” työssään…..miksi johtamisen ja
organisoinnin oppiminen on mielestämme tärkeää? (Lähde: http://nousu.org)
# Johtaminen ja
organisointi , J.M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti